Algemene Voorwaarden


Van:

Kwant Betoninspectie,

Looweg 26, 7741 EH Coevorden

gevestigd en kantoorhoudende te Coevorden

hierna te noemen: gebruiker

Artikel 1 Definities

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

gebruiker: de gebruiker van de algemene voorwaarden

opdrachtgever: de wederpartij van gebruiker.

Artikel 2 Toepasselijkheid van deze voorwaarden

1. Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding en iedere overeenkomst tussen gebruiker en een opdrachtgever waarop gebruiker deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk schriftelijk is afgeweken.

2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met gebruiker, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.

3. Indien een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Gebruiker en opdrachtgever zullen alsdan overleggen teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zover mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht wordt genomen.

Artikel 3 Offertes

1. Al onze aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte een termijn voor aanvaarding is genoemd.

2. De door gebruiker gemaakte offertes zijn vrijblijvend; zij zijn geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders aangegeven. Gebruiker is slechts aan de offertes gebonden indien de aanvaarding hiervan door de wederpartij schriftelijk binnen 30 dagen wordt bevestigd.

3. De prijzen in de genoemde offertes zijn exclusief BTW, tenzij anders aangegeven.

Artikel 4 Uitvoering van de overeenkomst

1. Gebruiker zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren en op grond van de op dat moment bekende stand der wetenschap. Gebruiker geeft echter geen garanties met betrekking tot de verrichte onderzoeken en/of verstrekte adviezen.

2. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft gebruiker het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.

3. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan gebruiker aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan gebruiker worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan gebruiker zijn verstrekt, heeft gebruiker het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan opdrachtgever in rekening te brengen.

4. Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat gebruiker is uitgegaan van door opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor haar kenbaar behoorde te zijn.

5. Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd, kan gebruiker de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren, opschorten totdat opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.

6. Boordiameter kan 5% van de opgegeven maat afwijken.

Artikel 5 Inhoud van de inspectie en het adviesrapport

1. De betoninspectie bestaat uit het visuele inspectie en/of het monstername/metingen voor materiaalkundig onderzoek om het intekenen en vastleggen van de aanwezige schades en/of schade-analyses waarin de restlevensduur van het object wordt bepaald. De onderzoeksresultaten en de gegevens uit de inspectie worden samengebracht in een overzichtelijke rapportage met een reparatieadvies, prioritering van onderhoudsactiviteiten en (indien overeengekomen) een begroting.

2. De geldigheidsduur van een rapport bedraagt 6 maanden, tenzij nadrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.

3. Indien tijdens een inspectie blijkt dat bepaalde objecten en/of gedeelten daarvan zeer moeilijk of niet zonder gevaar bereikbaar zijn, dit uitsluitend ter beoordeling van gebruiker, worden deze objecten en/of gedeelten daarvan niet geïnspecteerd.

4. Opdrachtgever heeft de plicht om de inhoud van door gebruiker opgestelde rapportages en verstrekte adviezen na ontvangst te controleren op juistheid en volledigheid binnen veertien dagen na dagtekening wijzigingen en/of aanmerkingen aan gebruiker door te geven. Tenzij binnen de gestelde veertien dagen wijzigingen en/of aanmerkingen door opdrachtgever aan gebruiker kenbaar zijn gemaakt, wordt opdrachtgever geacht onvoorwaardelijk akkoord te gaan met uitgevoerde werkzaamheden, opgestelde rapportages en verstrekte adviezen.

5. Gebruiker heeft het recht zich te vergewissen van de juistheid van wijzigingen en/of aanmerkingen van opdrachtgever, bij gebreke waarvan opdrachtgever geen enkel recht kan doen gelden.

6. Gebruiker voert inspecties uit conform de daarvoor geldende richtlijnen (ISO 9001 (kwaliteitsbeleid), ISO 14001 (milieuzorg), OHSAS 18001 (arbozorg) of VCA (Veiligheids Checklist Aannemers)) en CUR-aanbevelingen.

Artikel 6 Contractduur; uitvoeringstermijn

1. De overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.

2. Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient opdrachtgever gebruiker derhalve schriftelijk in gebreke te stellen.

3. Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd, kan de gebruiker de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren, opschorten totdat de opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.

Artikel 7 Wijziging van de werkzaamheden

1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering het noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.

2. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Gebruiker zal opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.

3. Indien de wijziging of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, zal gebruiker opdrachtgever hierover tevoren inlichten.

4. Indien een vast honorarium is overeengekomen, zal gebruiker daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.

5. In afwijking van lid 3 zal gebruiker geen meerkosten in rekening kunnen brengen, indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden, die aan haar kunnen worden toegerekend.

Artikel 8 Annulering en annuleringkosten

1. Indien opdrachtgever de opdracht annuleert, is hij verplicht de door gebruiker verrichte werkzaamheden, inclusief lonen en sociale lasten, te voldoen. Voorts zal opdrachtgever gebruiker als schadeloosstelling het bedrag van 1/3 van de overeengekomen (richt)prijs verschuldigd zijn. Indien er geen prijs is overeengekomen, zal opdrachtgever 1/3 van het honorarium voor geplande werkzaamheden conform de uurtarief verschuldigd zijn. Opdrachtgever is voorts gehouden gebruiker te vrijwaren tegen vorderingen van derden als gevolg van de annulering der opdracht.

2. Onverminderd het vermelde in het vorige lid van dit artikel behoudt gebruiker alle rechten om volledige nakoming van de overeenkomst en/of volledige schadevergoeding te vorderen.

3. Bij annulering binnen 24 uur voor aanvang is de opdrachtgever een vast bedrag van € 450,00 verschuldigd.

Artikel 9 Opzegging

1. Beide partijen kunnen te allen tijde de overeenkomst schriftelijk opzeggen. Partijen dienen in dat geval een opzegtermijn van tenminste 4 weken in acht te nemen.

2. Opzegging wederpartij dient schriftelijk en bij voorkeur aangetekend te geschieden.

3. Tussentijdse opzegging van overeenkomsten voor bepaalde tijd is uitgesloten.

Artikel 10 Ontbinding van de overeenkomst

1. De vorderingen van gebruiker op opdrachtgever zijn onmiddellijk opeisbaar in de volgende gevallen:

- indien na het sluiten van de overeenkomst aan gebruiker omstandigheden ter kennis komen, die gebruiker goede grond geven te vrezen, dat opdrachtgever niet aan zijn verplichtingen zal voldoen;

- indien gebruiker opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst gevraagd heeft zekerheid te stellen voor de nakoming en deze zekerheid uitblijft, dan wel onvoldoende is.

2. In de genoemde gevallen is gebruiker bevoegd de verdere uitvoering van de overeenkomst op te schorten, dan wel tot ontbinding van de overeenkomst over te gaan, een en ander onverminderd het recht van gebruiker schadevergoeding te vorderen.

Artikel 11 Gebreken; klachttermijnen

1. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door opdrachtgever binnen 8 dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na voltooiing van de betreffende werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan gebruiker.

2. Indien een klacht gegrond is, zal gebruiker de werkzaamheden alsnog verrichten, zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor opdrachtgever aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste dient door opdrachtgever schriftelijk en bij voorkeur aangetekend kenbaar te worden gemaakt.

3. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen dienstverlening niet meer mogelijk of zinvol is, zal gebruiker slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 18.

Artikel 12 Prijzen en toeslagen

1. Alle genoemde prijzen zijn exclusief BTW. Een opgegeven of overeengekomen vast (all-in) prijs betreft slechts de uitdrukkelijk daarbij aangeduide werkzaamheden, uit te voeren onder de redelijkerwijs normaal te verwachten omstandigheden en op basis van de bij gebruiker bij opgave of overeenkomen van de prijs bekende gegevens. Afwijkingen van of wijzigingen in bovenbedoelde werkzaamheden, omstandigheden, gegevens e.d. kunnen leiden tot meerwerk of kostenverhogingen en zijn reden tot aanpassing van de overeengekomen prijs. Bij werkzaamheden met een langere looptijd dan drie maanden mogen na die termijn optredende wijzigingen in kostprijsfactoren bovendien worden doorberekend.

2. Eventuele kostenramingen zijn exclusief BTW.

3. Bij opdrachten met een looptijd van meer dan 1 week, zal er wekelijks door gebruiker gefactureerd worden.

4. Indien gebruiker met opdrachtgever een vast prijs of tarief overeenkomt, is gebruiker niettemin gerechtigd tot verhoging van dit prijs of tarief. Gebruiker mag prijsstijgingen doorberekenen, indien gebruiker kan aantonen dat zich tussen het moment van aanbieding en levering significante prijswijzigingen hebben voorgedaan ten aanzien van bijv. lonen.

5. Bij het niet binnen de afgesproken tijd verschijnen en / of niet aanwezig zijn van opdrachtgever, ongeacht welke reden, worden de kosten gefactureerd aan opdrachtgever.

Artikel 13 Object / plaats van werkzaamheden

1. Opdrachtgever moet ervoor zorg dragen dat plaats waar werkzaamheden zullen worden uitgevoerd goed bereikbaar is en dat een normale en vlotte uitvoering mogelijk is en dat de uit te voeren werkzaamheden voldoen aan de wettelijk gestelde veiligheidsnormen.

2. Indien blijkt dat een object, ondanks gemaakte afspraken, niet toegankelijk is of dat het object niet kan worden gekeurd, kan gebruiker niet verantwoordelijk c.q. aansprakelijk worden gesteld voor eventuele ontstane vertraging en/of schade van welke aard dan ook. Indien als gevolg hiervan een aangeleverde opdracht niet kan worden uitgevoerd, dan is hiervoor een vergoeding verschuldigd ter hoogte van het overeengekomen prijs/tarief.

2. Benodigd steiger en/of stutmateriaal dient ter plaatse opgebouwd aanwezig te zijn en is voor de rekening van opdrachtgever, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.

3. Het opruimen van puin, boorkeren en /of gezaagde blokken dient door en/of voor rekening van opdrachtgever te gescheiden, tenzij anders is schriftelijk overeengekomen.

4. Tenzij anders is schriftelijk overeengekomen, worden de werkzaamheden binnen de normale werkuren verricht.

Artikel 14 Verblijf-, reis- en administratiekosten

Gebruiker is gerechtigd het tarief te vermeerderen met verblijf-, reis- en/of administratiekosten.

Artikel 15 Betaling

1. Betaling dient te geschieden binnen 30 dagen na factuurdatum tenzij anders vermeld.

2. Na het verstrijken van de vermelde betalingstermijn is opdrachtgever in verzuim. Opdrachtgever is vanaf het moment van in verzuim treden over het opeisbare bedrag een rente verschuldigd van 1½% per maand; tenzij de wettelijke rente hoger is, in welk geval de wettelijke rente geldt.

3. In geval van liquidatie, faillissement of surseance van betaling van opdrachtgever zullen de vorderingen van gebruiker en de verplichtingen van opdrachtgever jegens gebruiker onmiddellijk opeisbaar zijn.

4. Door opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in de eerste plaats van alle verschuldigde rente en kosten, in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst open staan, zelfs al vermeldt opdrachtgever dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.

Artikel 16 Incassokosten

1. Is opdrachtgever in gebreke of in verzuim met het nakomen van een of meer van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening in en buiten rechte voor rekening van opdrachtgever, waaronder begrepen de kosten van advocaat, procureur, zaakwaarnemer, gerechtsdeurwaarder en incassobureau alsmede alle kosten voor juridisch advies en bijstand. In ieder geval is opdrachtgever de buitengerechtelijke kosten conform “het Besluit Vergoeding voor Buitengerechtelijke Incassokosten”, zoals genoemd in artikel 6:96 lid 4 BW, verschuldigd.

2. Indien gebruiker aantoont hogere kosten te hebben gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.

3. Onder de in lid 1. bedoelde kosten vallen eveneens die kosten, die gemaakt worden voor het versturen van herinneringen en aanmaningen, het onderzoeken van een minnelijke schikking, het overleggen met opdrachtgever, het onderzoeken van de verhaalbaarheid van de vorderingen en alle overige kosten, die gemaakt worden om voldoening van opdrachtgever te verkrijgen.

4. In geval van een gerechtelijke procedure is opdrachtgever gehouden de onder lid 3. bedoelde kosten te voldoen. Deze kosten zullen als eis bij dagvaarding worden opgevoerd.

5. De voldoening van de onder lid 3. bedoelde kosten staat los van de voldoening van de overige kosten als deurwaarderskosten, griffierechten, salarissen gemachtigden c.q. advocaat/procureur, waartoe in een vonnis van de rechter wordt besloten.

Artikel 17 Aansprakelijkheid

Indien gebruiker aansprakelijk is, dan is die aansprakelijkheid als volgt begrensd:

1. De aansprakelijkheid van gebruiker, voor zover deze door haar aansprakelijkheidsverzekering wordt gedekt, is beperkt tot het bedrag van de door de verzekeraar gedane uitkering.

2. Indien de verzekeraar in enig geval niet tot uitkering overgaat of schade niet door de verzekering wordt gedekt, is de aansprakelijkheid van gebruiker beperkt tot tweemaal de factuurwaarde van de opdracht, althans dat gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.

3. De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet, indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van gebruiker of haar ondergeschikten.

4. Opdrachtgever is verplicht, tenzij zulks in verband met de omstandigheden niet van hem kan worden gevergd, in goed overleg gebruiker de gelegenheid te geven binnen een redelijke termijn voor diens rekening tekortkomingen, waarvoor gebruiker aansprakelijk is, te herstellen of de uit de tekortkomingen voortvloeiende schade te beperken of op te heffen.

5. Gebruiker is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen alsmede schade als gevolg van bedrijfsstagnatie.

Artikel 18 Vrijwaring

Opdrachtgever zal gebruiker vrijwaren tegen alle schade die gebruiker mocht lijden als gevolg van aanspraken van derden, die verband houden met de door gebruiker geleverde goederen en/of diensten, waaronder mede begrepen, maar niet beperkt tot:

a. aanspraken van derden, werknemers van opdrachtgever daaronder begrepen, die schade lijden welke het gevolg is van onrechtmatig handelen van werknemers van gebruiker, die ter beschikking zijn gesteld van opdrachtgever en werken onder dienst toezicht of op diens aanwijzingen;

b. aanspraken van derden, werknemers van opdrachtgever daaronder begrepen, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden, welke het gevolg is van een handelen of nalaten van opdrachtgever of van een onveilige situatie van dienst bedrijf.

Artikel 19 Overmacht

1. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop gebruiker geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor gebruiker niet in staat is haar verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van gebruiker worden daaronder begrepen.

2. Gebruiker heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat gebruiker haar verbintenis had moeten nakomen.

3. Tijdens overmacht worden de verplichtingen van gebruiker opgeschort. Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen door gebruiker niet mogelijk is langer duurt dan 2 maanden, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.

4. Indien gebruiker bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is zij gerechtigd het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren en is opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijk contract. Dit geldt echter niet als het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel geen zelfstandige waarde heeft.

Artikel 20 Retentierecht

Indien opdrachtgever met enige verplichting in gebreke blijft, is gebruiker bevoegd alle bescheiden van opdrachtgever onder zich te houden zolang opdrachtgever niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan.

Artikel 21 Geheimhouding

Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie, die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.

Artikel 22 Geschillenbeslechting

De rechter in de woonplaats van gebruiker is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen. Niettemin heeft gebruiker het recht haar wederpartij te dagvaarden voor de volgens de wet bevoegde rechter.

Artikel 23 Toepasselijk recht

Op elke overeenkomst tussen gebruiker en opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.

Artikel 24 Wijziging en vindplaats van de voorwaarden

Deze voorwaarden zijn gedeponeerd ten kantore van de Kamer van Koophandel onder nummer 01136146. Van toepassing is steeds de laatste gedeponeerde versie c.q. de versie, zoals die gold ten tijde van de totstandkoming van de onderhavige opdracht.